wtorek, 19 października 2021

DZIAŁ II T: Programowanie i algorytmy

T: Warunki, pętle, funkcje, czyli podstawy języków programowania.

1)           Nauka zasad programowania w języku Scratch (czytaj: skracz)

Można go używać w chmurze lub zainstalować na komputerze.

a)    Wejdź na stronę: https://scratch.mit.edu/

Możesz pracować w chmurze zakładając konto z miejscem na projekty – kliknij na „dołącz do Scratch”

b)   Kliknij na „Rozpocznij tworzenie”

c)    Jeśli napisy na ekranie nie są w języku polskim, kliknij w globus w lewym górnym rogu ekranu i wybierz z listy rozwijalnej dostępnych języków opcję Polski.

d)   Zapoznaj się z samouczkami Scratch klikając na żarówkę.

 

2)           Stwórz dowolną animację.

§  W środkowej części ekranu znajduje się scena do umieszczenia duszków – bohaterów twojej animacji (domyślnie na scenie znajduje się duszek w postaci kotka).

§  Z lewej części ekranu znajdują się  klocki (bloczki), do  zbudowania skryptów i sterowania duszkiem. Możesz przełączać się między różnymi rodzajami klocków: Ruch, Wygląd, Dźwięk, Zdarzenia, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia, Zmienne.

§  .Klikaj na nazwy kategorii, by sprawdzić, jakie klocki się w nich znajdują. Klocki przypominają  puzzle – dlatego nie każde możesz ze sobą połączyć.  Klocki należące do danej kategorii są w takim kolorze, jak nazwa kategorii.

§   Na środku budujesz skrypty, łącząc odpowiednio klocki. Jeżeli duszków będzie więcej niż jeden, wówczas dla każdego zostanie stworzony oddzielny obszar skryptów.

§  Uruchamiasz program, klikając w symbol zielonej flagi znajdujący się nad sceną z prawej strony. Jeśli chcesz zatrzymać program, możesz użyć znajdującego się obok czerwonego symbolu stop.

 

Zadanie domowe

Ułóż program, który, który będzie automatycznie poruszał duszkiem na ekranie i zakreślał tym ruchem kwadrat. Do kreślenia użyj biblioteki pióra. Program powinien działać aż do jego zatrzymania przez operatora. Zwróć uwagę na odpowiednie dobranie "klocka" pętli. Po wykonaniu zadania proszę o ściągnięcie programu i przesłanie na maila.

przykład:

nohttps://scratch.mit.edu/projects/398833428/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dzień Bezpiecznego Internetu 2025

 Film o Bezpiecznym Internecie https://www.canva.com/design/DAGd-BuSuEI/SVja-r5kGMibEp6fHQJT0g/view?utm_content=DAGd-BuSuEI&utm_campaign...